afrolex

- 2005: Ξεκινώντας ένα τρίμηνο οδοιπορικό στη Γουϊνέα και στο Μάλι, ενδιαφέρον μας φάνηκε να αφηγούμασταν τις καυτές εικόνες που θα συναντάμε στους φίλους, εικόνες που θα τους συγκινούσαν και θα τους διατηρούσαν κοντινή και ελκυστικότερη την εικόνα μας! - 20/12/2010: Five years after, το sequel, σαν λογοτεχνικό έργο σε συνέχεια!

Όνομα:

Κυριακή, Φεβρουαρίου 26, 2006

Εκκλησιασμός.

Κυριακή ξημέρωσε στο χωριό. Πρωί, η ώρα 9, σήκω Ορέστη να πάς εκκλησία. Σηκώθηκα, η 9χρονη συμμμαθήτρια Αλέκα, έρωτας κυριολεκτικά πρωτόγνωρος, θα μούριχνε ματιές παρηγοριάς από το απέναντι στασίδι σ’ όλη τη διάρκεια του υποχρεωτικού εκκλησιασμού, έτσι που το “Δι’ Ευχών…” του τέλους, πάντοτε μαρτυρικά μακρυνό, να γεννά τη χαρά της λύτρωσης μπολιασμένη με μια δόση συναισθηματικής στέρησης, μέχρι το Δευτεριάτικο αντάμωμα.


West Africa, N’Zerekore, 35 years after: Οι προτεσταντική κοινότητα θα μας φιλοξενήσει στη Κυριακάτικη λειτουργία, επιτρέποντας μας να φιλμάρουμε, να φωτογραφήσουμε και να θαυμάσουμε αυτό που δεν ζήσαμε στα μέρη μας!


Μια Τελετή: Σεμνή, που να προσφέρει εσωτερικότητα, αλληλεγγύη, άφεση, μεταφυσικό στήριγμα και όρια σ’ όσους τα χρειάζονται, χωρίς να γίνεται βραχνάς, υποχρέωση και σύστημα διαχείρισης συνειδήσεων. Τη χαιρετίσαμε, με το μάτι μας σε εγρήγορση για τυχόν εντοπισμό στοιχείων εκτροπής, η δομή του συστήματος «Θρησκεία» ιστορικά έχει καταστεί άκρως ύποπτη.

Μα, όλα είχαν το χρώμα του γάλακτος και της παρθενίας και είπαμε μία Κυριακή είναι αυτή, ας αφεθούμε σε Άχραντες και Αμόλυντες ψευδαισθήσεις, μακάρι να μπορούσαμε και για περισσότερο.


Υπήρχε ένα έξυπνο σύστημα αερισμού με πολλά μικρά παράθυρα που πάνω από την είσοδο σχημάτιζαν ένα μεγάλο σταυρό, τα οποία άνοιγαν το χώρο και έφερναν τη δροσιά, και υπήρχαν στην έδρα διαφορετικοί πάστορες και ομιλητές και δύο ή τρεις μεταφραστές στις τοπικές διαλέκτους και τα Γαλλικά, που μάκραιναν το χρόνο, και κάποια νεαρά χριστιανόπουλα που ξυπνούσαν διακριτικά όποιον έδειχνε να αποκοιμιέται ακουμπισμένος στο μπροστινό πάγκο!

Κυρίως υπήρχε ζωντάνια και πως αλλιώς να γίνονταν με τέσσερις εναλλασσόμενες χορωδίες να ψάλλουν τραγούδια και με ένα djembe να ξεσηκώνει? Φυσικά η πολύχρωμη χορωδία των ηλικιωμένων γυναικών το γλεντούσε περισσότερο απ' όλους, χορεύοντας και κρατώντας ρυθμικά κεσέ-κεσέ, όλοι περνούσαν καλά, γιατί ο θεός να μην είναι γλεντζές?

Είναι απίστευτο το πόσο δυνάμωνε την όλη τελετή η μουσική, gospel, γκρουβάτη και απολαυστική, πόσο την έδενε με τη ζωή, και πόσο δίχως νόημα ηχούσε η ανάμνηση της μιζέριας, της στέρησης και της λατρείας του θανάτου που μας αποπνέουν οι θρησκευτικές τελετές στην Ελλάδα (το «μας» αποτελεί μία τιτάνια προσπάθεια υποκειμενικοποίησης της άποψης μας, αν και δεν φανταζόμαστε ότι κάποιος μπορεί να διαφωνεί...).

Κάμποσες φορές το θρήσκευμα πρόσφερε οβολούς στο δίσκο, για την εκκλησία είτε για συνανθρώπους που είχαν κάποια (εγκεκριμένη) ανάγκη. Προσφέραμε και εμείς και μας ανάγγειλαν από το μικρόφωνο.

Με το τέλος, κοντά στη μία το μεσημέρι, φωτογραφηθήκαμε κάτω από ένα ουράνιο τόξο καλοσύνης και πήραμε συνέντευξη από τον αρχηγό της προτεσταντικής αποστολής, όπου ο Λευτέρης έδωσε ρεσιτάλ δημοσιογραφικών ικανοτήτων.

Δεν βρήκαμε άλλες τελετές, ανιμιστικές αυτή τη φορά, που τις θέλαμε πολύ, κάτι η 26ετής (μέχρι το 1985) βαρειά δικτατορία του Sekou Toure, κάτι ο επιπλέον χρόνος που μας έλειπε για να τις ανακαλύψουμε, έτσι αφήσαμε πίσω το δάσος και τα μυστικά του, παίρνοντας μαζί μας ατόφια τη χαρά του ανεπιφύλακτου εκκλησιασμού μας και κάποιες ιστορίες μυστήριες με μάγισσες που θα τις πούμε μετά.

11 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Με τέτοια εκκλησία και συνειδήσεις γάλα , μέχρι και παπάς γινόμουνα.
Απόκριες:Η Ελένη παρελαύνει κοκκινοσκουφίτσα και ο Θανάσης μάγος.Εγώ σκέφτομαι να κλέψω ιδέα απο φάρμα.Μάλλον θα ντυθώ κοπριά.
Στον θρύλο δεν αναφέρομαι, έχει καταντήσει μονότονο πια , όπως και το κινητό σου που δε λέει να μας δώσει γραμμή.Άς είναι αρκούμαστε στο blog!
Λευκά και παιδικά φιλάκια

12:06 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μα γιατί κύριε Ορέστη μου, η βυζαντινή μουσική, η μάνα της σμυρνέϊκης και της πειραιώτικης και των άλλων μουσικών μας, αυτή που συνοδεύει τις μυρωδιές της άνοιξης και ακούγεται τόσο όμορφα μέσα στα ξωκλήσσια, το νησιώτικο Πάσχα, το τόσο μεγάλο κομμάτι της παράδοσής μας, το απορρίπτετε έτσι εύκολα;
ΕΞΩ ΤΑ ΤΖΕΜΠΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΑΣ!!

9:35 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

- Α! τα ξωκλήσσια και η Άνοιξη, η υπέροχη βυζαντινή μουσική!

Aγαπητέ κερομύτη, εγώ έσπειρα ανέμους μηδενισμού, ας δρέψω τώρα θύελλες αφορισμού! Μα έχετε δίκηο, αυτό το κομμάτι το αγνόησα, θυμωμένος λίγο με το πόσο μικρό(αλλά θαυμάσιο) παραμένει ή μάλλον το κρατούν οι ηγήτορες, προς αυτούς τα βέλη και τα παράπονα για τα ελλειπή βιώματα και όχι προς τις δυνατότητες...

Ευχαριστώ ειλικρινά για τη παρατήρηση! Και ίσως βρεθεί η χρυσή τομή: Djembe έξω από τις εκκλησίες μας?!!

- Farmer! Και ο παππούς γαμπρός???

10:48 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Σώτο παιδί μου, θα προτιμούσες τις 23 ή τις 25 Μαρτίου για τη κανονική σου βάφτιση σε κολυμβήθρα?

12:20 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

ΟΚ πονηρέ κε Ορέστη, με μια προσθήκη ίσως, "...και μακριά από τα ταβάνια μας", τώρα που την άνοιξη θα μεταναστεύσετε κοντά μας και πάλι, γεμάτος με νέους μουσικούς δρόμους.

Υπέροχα αυτά που μας γράφετε και βιώνετε.

11:35 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

πατέλα, δε ξέλο τι λέι ο νονός αλά εγό χλιστιανόπουλο δε γίνομε. Εσί πατέλα από μικλό δε μούλεγες οτι ι θλισκία ίνε το όπιο του λαού.
ΕΞΟ ΤΑ ΜΟΝΑΚΛΙΒΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΟΛΙΜΒΙΘΛΕΣ!!

3:20 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

θεός φυλάξει, τι ακούω η χριστιανή!
1. Μη μου συγχίζετε το μικρό
2. Που πας με κερένια μύτη στο φούρνο?
3. "Ονειρεύομαι ένα κόσμο χωρίς θρησκείες" όπως λέει και ο Ρ. Γουότερς(?)
4. Σημασία έχει η πρόθεση
(άσχετο, αλλά καλό είναι να το θυμάσαι όταν θα επιστρέφεις..)

6:55 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

πατέλα, θέλο να τλιπίσο το αλιστελό αφτί

7:03 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

δεν σας τάλεγα..

7:04 μ.μ.  
Blogger afrolex said...

Ω! και Α! και τι καλά! Υπέροχα σημαίνοντα και σημαινόμενα ανταλλάσονται στις πίσω σελίδες!

2:50 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Εξηγηθείτε Aφρομύτη: Θα προτιμούσατε να λειτουργήσουν την επερχόμενη Θεία Ανάσταση στην Μητρόπολη οι Iron Maden ή ίσως οι Τζέθρο Τάλ?

2:57 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home